To już nie moda, a styl życia – o żywności BIO z p. Elżbietą Leśniak z BATOM.PL
Zdrowe odżywianie budzi obecnie ogromne zainteresowanie. Celebryci telewizyjni i internetowi promują żywność bez chemicznych dodatków, wychwalając jej przewagę nad produktami rolnictwa konwencjonalnego. Czy to tylko chwilowa moda, a może stoi za tym głębsza idea? Na to pytanie odpowie moja dzisiejsza rozmówczyni – Elżbieta Leśniak, reprezentantka firmy BATOM.PL zajmującej się sprzedażą produktów ekologicznych.
Marcin Balana: Pani Elżbieto, czy Polacy chcą odżywiać się zdrowo?
Elżbieta Leśniak: Muszę przyznać, że świadomość społeczeństwa w tym temacie na przestrzeni ostatnich kilku lat znacznie się poprawiła i zdrowa żywność obecnie staje się stylem życia wielu z nas. Odeszliśmy od tzw. kultury diety, promowanej przez kolorowe magazyny i nakazującej wszechobecne odchudzanie się za pomocą restrykcyjnych ograniczeń. Obecnie Polacy stają się coraz bardziej świadomi w temacie odżywiania i zdają sobie sprawę że to, co każdego dnia mają na talerzu, bezpośrednio wpływa niemal na każdy obszar ich życia. Zdrowe, zbilansowane żywienie przestało być chwilową modą, przemieniając się w styl życia. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, blisko 80% konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej. To olbrzymi sukces. Do poszerzania świadomości Polaków na temat zdrowej żywności z pewnością przyczyniają się też celebryci, którzy promują ją w mediach – tacy, jak Anna Lewandowska czy Ewa Chodakowska.
MB: Czy można zatem wysnuć wniosek, że wraz ze wzrostem zainteresowania zdrową żywnością, poprawia się także jej dostępność?
EL: Zdecydowanie tak. Rynek żywności ekologicznej w 2024 r. wynosił 2 mld zł, a przewiduje się w tym temacie tylko tendencję wzrostową. Produkty BIO i EKO przestają być traktowane jako chwyt marketingowy i egzotyczne „wymysły” – bo spotkałam się kiedyś i z takimi określeniami. Obecnie w świadomości Polaków są pełnoprawnymi, wartościowymi elementami codziennej diety.
MB: Czy czujecie, że jako marka przyczyniliście się do zmiany „mindsetu” naszego społeczeństwa na temat zdrowego żywienia?
EL: Myślę, że nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że dołożyliśmy swoją cegiełkę do tej rewolucji. Prowadzimy sklep internetowy, gdzie staramy się promować żywność ekologiczną i pokazywać, że jest ona łatwo dostępna i przystępna cenowo. Obalamy mity i odczarowujemy produkty BIO w świadomości Polaków udowadniając, że zdrowa dieta wcale nie jest niesmaczna, nijaka i pełna wyrzeczeń. Wręcz przeciwnie – żywność BIO niczym nie odstaje od tej konwencjonalnej. Jest smacznie, kolorowo i różnorodnie. Trafiamy poza tym do różnych grup konsumentów, bo oferujemy też produkty bezglutenowe, bez laktozy i bez cukru. W naszych wynikach sprzedaży również widać ten ogólny wzrost zainteresowania zdrową żywnością – od pewnego czasu regularnie przybywa nam klientów.
MB: Czy prowadzicie jakieś działania marketingowe, by zachęcić klientów do robienia u Was zakupów?
EL: Jak najbardziej. Udzielamy się w mediach społecznościowych i staramy się na bieżąco trafiać do coraz to nowych grup odbiorców. Dbamy również o stały rozwój naszego sklepu, włączając do oferty nowinki i poszerzając ją o kolejne kategorie produktowe. Staramy się także o różnorodność marek, by klienci zawsze mieli z czego wybierać. Współpracują z nami zarówno małe, rodzinne firmy, jak i duże biznesy – np. Dobra Kaloria czy Natumi. Stale udoskonalamy również naszą markę własną BATOM BIO, w ramach której proponujemy makarony, kasze, ryż, rośliny strączkowe, przyprawy i wiele innych produktów. Krótko mówiąc: śledzimy rynek i dopasowujemy nasze działania do jego aktualnej sytuacji. Stagnacja w naszej branży stanowczo nie jest wskazana.
MB: Na koniec rozwiejmy wątpliwości raz na zawsze: żywność BIO to…
EL: Ciężko jest wskazać jej jedną, ścisłą definicję, niemniej jednak jest to żywność wytworzona bez udziału chemicznych środków ochrony roślin, GMO, pasz przemysłowych i promieniowania jonizującego. Są to produkty o czystym, krótkim składzie i bogatych wartościach odżywczych.
Artykuł partnera






