Jakie zasady należy zachować podczas druku wizytówek?
Dobry pomysł i ciekawa grafika to nie wszystko
Posiadasz już pomysł i grafikę na wymarzoną wizytówkę? Świetnie, jednak należy pamiętać, że wizytówki drukowane cyfrowo muszą być odpowiednio przygotowane według sztuki drukarskiej. Czy to skomplikowane? Nie, wystarczy spełnić kilka podstawowych zasad aby wydrukować wizytówki online i cieszyć się ich wysoką jakością.
Jakie zasady należy zachować podczas druku wizytówek?
Zachowaj spad
Spad, to pole do odcięcia. Jeżeli wykorzystana w projekcie grafika lub zdjęcie nachodzą na krawędzie, format wizytówki musi zostać powiększany właśnie o spad.
W technologii cyfrowej druku spady powinny wynosić co najmniej 2mm. Projekty graficzne, które zawierają logo czy teksty nie mogą znajdować się w pobliżu krawędzi. Należy zachować bezpieczny margines, który wynosi 2,5 mm od linii cięcia.
Druk cyfrowy CMYK
Choć dostępne są różne rodzaje wizytówek, to każdy rodzaj możemy wydrukować tylko w ten sam sposób, za pomocą farb CMYK. Druk cyfrowy nie obejmuje projektów przygotowanych w kolorach RGB. Wizytówki drukujemy zawsze w kolorach CMYK. Warto o tym pamiętać podczas przygotowywania projektu.
Wizytówki drukowane cyfrowo – zamień teksty na krzywe
W naszej drukarni jak i w każdej innej niezbędne jest przekształcenie tekstów ze standardowych liter na krzywe wektorowe. Niezależnie od tego czy wybierzesz standardowe wizytówki czy specjalne jak np. wizytówki multiloft konieczne jest dostarczenie projektu, w którym tekst stworzony jest nie fontem, ale krzywymi. Wynika to z tego, że jeżeli stworzony projekt będzie zawierał tekst napisany fontem, którego nie posiada drukarnia, tekst może zostać odrzucony.
Wysoka rozdzielczość grafik
Wszelkie elementy graficzne jak mapy, obrazki czy zdjęcia, które zawarte są w projekcie muszą mieć minimalną rozdzielczość 300dpi. Tak przygotowany projekt z pewnością zostanie wydrukowany w należytej jakości, bez rozmyć i pikseli. Aby wydruk wizytówek wyglądał jak należy warto zawrzeć w nim grafiki, które są wyższej jakości niż te ściągnięte ze stron internetowych.
Ważny jest rodzaj pliku
Chociaż drukarnie, które wykonują druk offsetowy przyjmują praktycznie każdy rodzaj plików graficznych, to bezpiecznie jest przesłać pliki PDF lub TIFF. Taki rodzaj gwarantuje nam doskonałą jakość wydruku.
Druk wizytówek – jaki rozmiar?
Rozmiar, który przyjęty jest za standardowy w Polsce to 90 mm x 50 mm lub 50 mm x 90 mm. Oczywiście spotyka się także inne rozmiary jak 85 mm x 50 mm czy 90 mm x 55 mm, jednak nie są one tak popularne.
Rodzaj papieru – jaki warto wybrać?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów papierów. Najczęściej wybierany jest jednak papier gładki, który może zostać zalaminowany folią matową lub błyszczącą. Warto jednak pamiętać, że moda się zmienia, gdyż jeszcze do niedawna większość wizytówek była drukowana na papierze fakturowym. Najważniejsze jest to, aby papier był sztywny, co zapewni mu trwałość. Idealny papier na wizytówki to taki, który ma gramaturę od 250-300 g/m2. Jeżeli chcesz się wyróżnić możesz wybrać papier ozdobny, który sprawi, że Twoje wizytówki będą wyjątkowe.
Obecnie przygotowanie wizytówki może odbyć się całkowicie online, to bardzo proste. Jeżeli wybierzesz profesjonalną firmę, jak stempleks.pl, z pewnością otrzymasz wsparcie podczas całego procesu produkcji.
Uszlachetnienia druku
Uszlachetnienia druku to metoda pokrywania wydrukowanego podłoża różnymi substancjami lub materiałami. Dzięki wybraniu odpowiednich uszlachetnień druk wygląda dużo bardziej elegancko i jest zdecydowanie bardziej trwały i odporny na uszkodzenia mechaniczne.
Foliowanie
To jedna z technik uszlachetniania druku. Foliowanie to inaczej laminowanie, czyli pokrycie cienką warstwą folii. W zależności od preferencji może być ona matowa lub błyszcząca. Pokryte mogą być dwie lub jedna strona wizytówek.
Folia błyszcząca polecana jest szczególnie do tych wizytówek, które zawierają projekt w bardzo żywych kolorach. Błyszczący efekt spotęguje głębie kolorów i sprawi, że wizytówka jeszcze bardziej będzie rzucała się w oczy. To z pewnością wpłynie na zapamiętanie firmy.
Tak jak w przypadku żywych kolorów dobrze jest wybrać folię matową, to przy kolorach pastelowych poleca się folię matową.
Jeszcze innym rozwiązaniem jest pokrycie wizytówki folią soft touch. Pokryta takim rodzajem folii wizytówka staje się miękka w dotyku. Folia daje efekt aksamitu, który jest naprawdę wyjątkowy.
Lakierowanie
Lakierowanie, to kolejna technika uszlachetniania druku, która jest równie popularna co foliowanie. Metoda ta polega na pokryciu druku warstwą specjalnego lakieru, przez co farba staje się dużo bardziej odporna na ścieranie. W zależności od potrzeb występują różne rodzaje lakierów:
- lakiery olejowe
- lakiery UV
- lakiery dyspersyjne
Jakie są zalety stosowania lakieru? Jedną z nich jest możliwość zastosowania go jedynie w wybranych przez siebie miejscach, np. na napisach zawartych w projekcie. Taka zróżnicowana faktura wygląda bardzo atrakcyjnie i jest ciekawym rozwiązaniem.
Taka sama zasada wykorzystywana jest np. na okładkach książek, gdzie jedynie litery lub główne obrazki poryte są lakierem, który tworzy na nich błyszczącą warstwę i sprawia, że wyróżniają się pośród pozostałych elementów zawartych na okładce.
Materiał zewnętrzny