Wybór smaru do łożyska
Żywotność oraz przydatność łożyska – to dwie kwestie, na które wpływa substancja smarująca. Odpowiednio dobrany smar będzie przede wszystkim dobrym zabezpieczeniem przed zanieczyszczeniami oraz korozją. Jednak zwiększy poślizg. To bezpośrednio wpłynie na zredukowanie poziomu stopnia tarcia.
W przypadku wyboru złego smaru można się spodziewać wzrostu temperatury. Około połowa uszkodzeń w łożyskach tocznych pojawia się właśnie na skutek nieprawidłowo stosowania smaru. Warto pytać sprzedawców o pomoc oraz kilka słów na temat każdego produktu.
Jak działa smar?
Wszystkie elementy toczne są uodpornione na uszkodzenia wtedy, kiedy wybierzesz ten właściwy smar. Takie elementy ulegają bardzo szybkiemu ścieraniu. To powoduje powstawiani luzu w łożyskach lub odkształceń w konstrukcji. To wpływa w znaczny sposób na żywotność łożyska.
Olej do łożyska a smary plastyczne
Smary plastyczne są bazowym olejem, do którego zagęszczenia dochodzi za wykorzystaniem mydeł metali. Wyróżnia się różne rodzaje zagęstników: litowe, glinowe, sodowe oraz wapniowe. Znajdują one zastosowanie w sporej liczbie łożysk tocznych. Smary plastyczne dzieli się na trzy grupy pod względem gęstości przy, czym pierwsza dotyczy najrzadsze z możliwych smarów. Ostatnia grupa to nic innego, jak smary twarde. Są one przeznaczone do większych łożysk, która są narażone na drgania. Swoje zastosowania znajdują między innymi w przemyśle ciężkim. Co w sytuacji, kiedy smary plastyczne nie dają rady? Wtedy należy wybrać olej mineralny. Powinien się charakteryzować przed wszystkim znaczną lepkością oraz odpowiednią konsystencją. Podczas dobierania oleju należy zwracać uwagę przede wszystkim na stopień pienienia się oraz tendencję tworzenia osadów. W przypadku poważnych uszkodzeń należy wymienić łożyska.
Smary i oleje stałe dostępne są pod adresem: https://www.ebmia.pl/chemia-przemyslowa-c-921.html
Jak wybrać smar?
W tym przypadku należy się kierować przede wszystkim obciążeniem łożysk oraz prędkością obrotową. Jeśli łożysko jest małe, wówczas zalecany jest lepki smar. Dlaczego? Otóż tarcie nie będzie kolidować nawet podczas osiągania szybkiego tempa. Oczywiście inaczej sytuacja wygląda w przypadku dużych łożysk. Prędkość obrotowa jest u nich znacznie mniejsza. Analogicznie należy wybierać do nich gęste smary. W ten sposób zapewnisz odpowiedni sposób nośności. Pod uwagę należy brać także temperaturę. Jeśli stopnie w otoczeniu są wysokie, wówczas trzeba wybierać te, które są odporne na utlenianie. Jeśli pojawia się wilgotność, wtedy powinieneś wybrać smar wapniowy lub litowy. Będzie to najlepszy wybór. Unikaj wyciekania smaru z wewnętrznej części łożyska.
Więcej na temat doboru smaru do łożysk przeczytasz tutaj: https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/mechanika-porady/jaki-smar-do-lozysk/
Artykuł zewnętrzny
https://www.mcportal.pl/niezawodne-swiece-zaplonowe-w-atrakcyjnej-cenie/